Welcome

Welcome to our English literature blog. Thomas and Toby hope you enjoy your stay here and they'll be looking forward to hear your opinion on the various literature works discussed here at this blog. Feel free to look around and leave a comment.

Oh yeah,
We will be updating soon.


T&T


woensdag 7 november 2007

Boekverslag Murder of a suicide

De link naar dit verslag is gefixed. Tevens is dit verslag toegevoegd aan boekverslagen van Toby Sarkol

Engels boekverslag 6
Toby Sarkol 6VA

Murder of a suicide

Elizabeth Ferrars

1. Beschrijvingsopdracht


Complete titel beschrijving
Elizabeth Ferrars, Murder of a suicide, Constable, London

Korte motivatie van de boekkeuze
Omdat ik niet al te veel zin had om te lezen wilde ik een boek dat enigszins spannend zou zijn zodat ik mijn aandacht erbij kon houden. Daarom was ik op zoek gegaan in de bibliotheek naar een detective-achtig boek. Dat ik op dit boek uitkwam was puur toeval, hoewel ik moet zeggen dat de titel mij wel aansprak. Moord van een zelfmoord klonk vrij interessant, dus daarom ben ik het gaan lezen.

Korte weergave van de inhoud
Het verhaal begint op een stormachtige avond in het plaatjes Asslington. Joanna Prees maakt zich erg ongerust, omdat haar vader Edgar Prees nog niet terug is van het werk. In al die jaren dat ze hem kent, is hij nog geen één keer te laat gekomen. Maar deze keer was hij wel meer dan een paar uur te laat. Joanna raakt eniszins in paniek en belt daarom Gerald Hyland op, een goede vriend van de familie. Als ze even later de werkkamer van haar vader binnenloopt, ziet ze zijn assistente Peggie Winpole op de bank liggen. Ze maakt Peggie wakker en verteld haar wat er aan de hand is. Peggie vind de situatie uiterts vreemd en raakt in paniek. Ze begint te bleren dat hem iets is overkomen en ze maakt zich ernsige zorgen. Terwijl Joanna haar een beetje probeert te kalmeren, zegt Peggie dat ze veel meer weet over de Edgar dan dat Joanna ooit zal weten.
Uiteindelijk wordt Edgar thuisgebracht door Gordon Weedon en twee vreemdelingen, Toby en George. Edgar is bewusteloos en ziet eruit alsof hij in de modder heeft liggen rollen. Als alles eenmaal rustiger vertellen de twee vreemdelingen dat Edgar had geprobeerd om zelfmoord te plegen.
De volgende dag eist Edgar dat Joanna hem naar het werk brengt. Nadat Joanna hem met tegenzin heeft afgezet op het werk, besluit ze om te gaan kijken hoe het met hem gaat. Eenmaal bij het werk aangekomen staan er veel mensen bij de poort te wachten, en is ook de politie overal aanwezig. Edgar is om het leven gekomen doordat een kogel door z’n hoofd was gegaan. Het leek op zelfmoord, maar verder onderzoek wees uit dat het waarschijnlijk een moord was. Omdat iedereen die met Edgar te maken had zich moest melden bij de politie, werden ook de twee vreemdelingen Toby en George opgeroepen. Na veel gepraat te hebben met Joanna besluiten ze met z’n drieën erachter te komen wat er precies is gebeurd met Edgar.
Wat volgt zijn vele complotten in complotten en zinnen als “ a murder that was set up as a suicide that was set up as a murder that was set up as a suicide.” Vrij ingewikkeld allemaal dus.
Uiteindelijk blijkt Edgar te zijn gechanteerd in het handelen van cocaïne, en toen het allemaal uit de hand leek te lopen wilde hij zelfmoord plegen. Zijn handlanger, en tevens ook een van zijn collega’s, wilde geld verdienen aan Edgar, en besloot dat Edgar nog geen zelfmoord mocht plegen. Uiteindelijk bleek Edgar zichzelf te willen vermoorden en zijn zonden op te willen biechten bij de politie. Zijn collega stond dit niet toe, en schoot Edgar daarom maar neer op het werk.
Joanne, Toby en George onderzoeken de vele aspecten van dit complot, en met behulp van de rechercheur die op de zaak was gezet, kwamen ze achter de waarheid. Uiteindelijk bleek Joanne een groter aandeel in het complot te hebben dan verwacht.
Tot slot bespreekt George met Toby hoe het precies was verlopen, en was Toby verbaasd over het feit dat George alles tot in de puntjes had uitgewerkt.

Verdiepingsopdracht
Beste Joanna, Toby en George,

Allereerst aan Joanna,
Wat je het hele verhaal door hebt moeten meemaken was niet gemakkelijk. Gelukkig heb je de juiste personen kunnen vinden waarin je kon vertrouwen, en was je dapper genoeg om de waarheid te kunnen inzien. Wel moet ik zeggen dat je af en toe wel eens wat meer mag nadenken over waar je nou precies mee bezig bent. Eerst iets doen en er seconden later alweer spijt van hebben. Zo bereik je vrij weinig. Maar gelukkig lijk je leren van je fouten en denk je wat meer na over hoe de dingen werkelijk in elkaar zitten. Hoewel, wellicht was het niet al te slim om zoveel dingen achter te houden voor de mensen die de moord aan het onderzoeken waren. En je dacht wel heel erg zelfzuchtig toen je je vader dood op de grond zag liggen. Alleen maar denkende aan jezelf en niet eens ook maar een beetje treuren. Ik mort eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe je aan dat soort ideeën komt, maar je bent dan ook een vrij onzeker persoon. Ik zou mezelf niet kunnen vergelijken met jouw, omdat je acties mij niet echt aanspreken. Maar sommige dingen ( hoewel het er weinig zijn) zijn wel te begrijpen.
Maarja, veel succes met je verder leven.

Aan Toby en George,
Hoewel jullie op een vrij vreemde manier het verhaal binnen kwamen, hebben jullie veel vragen bij mij op weten te roepen. In het begin van het verhaal vond ik jullie aanwezigheid vrij vreemd. Ook de manier waarom jullie je gedroegen was vreemd. Het is niet elke dag dat complete vreemdelingen zich zo weten te mengen in de zaken van iemand die ze net hebben ontmoet. Maar dat komt denk ik ook door het werk dat jullie doen. Trouwens,, wat doe jij precies voor werk nu George?, ik bedoel, je had verteld dat Toby je op het juiste pad had geholpen, maar wat voor ene pad is dat dan? Het hele verhaal door doe je net alsof je dom bent, om aan het einde te laten zien dat je het allemaal al door had. Ook laat je Toby zijn gang gaan terwijl je na een tijdje al wist dat hij enigszins de verkeerde kan op ging. En wat bedoel je nu de hele tijd met die vage verhalen va je. Hebben ze ook nog daadwerkelijk een betekenis, of wilde je gewoon iets zeggen dat nergens op sloeg? Hoe dan ook, het is verbazingwekkend dat je zoveel kleine dingen in je kan opnemen en kan verbinden met elkaar. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Toby.
Toby, je zou wat weer moeten opletten om de dingen die je vriend doet. Hoewel hij overkomt als een idioot, weet ook jij dat hij veel nuttige dingen doet. Verder wordt je nogal snel boos als mensen niet de dingen zien zoals jij ze ziet. Net alsof jij alles goed kan hebben ( en we weten allebei dat dat niet het geval is). Het feit alleen al dat George aan het einde precies weet te vertellen of de vork in de steel zit, en dat jij je alleen maar kan verbazen over hoe doordacht zijn ideeën wel niet zijn, zeg al genoeg. Het hele verhaal lang heb je je best gedaan om de dingen enigszins duidelijker te krijgen, alleen om erachter te komen dat je niet weet hoe het precies zit. Het moet gezegd worden dat je wel een paar goede ontdekkingen heb gehad, en dat je zeker een groot aandeel heb gehad in de uiteindelijke oplossing. Maar toch is het dan raar dat jouw niet dezelfde dingen zijn opgevallen, als dat George is opgevallen.

Maar ook voor jullie geldt, veel succes met je verder leven, en natuurlijk met je verdere speurtochten.


Toby

Evaluatie
Geef in het kort je beargumenteerde eindoordeel over het boek.
Hoewel ik niet al te veel zin had om te lezen, heeft het verhaal ervoor gezorgd dat ik het in één keer uit had gelezen. Het verhaal kwam een beetje langzaam op gang en ik vind dat sommige dingen iets te uitgebreid zijn beschreven. Dit zorgt ervoor dat je precies weet hoe bepaalde situatie eruit zien en wat voor een handelingen personages doen. Dit is denk ik wel nodig voor een detective verhaal, maar tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat het wat langdradig en saai wordt. Er lijkt op sommige momenten geen vooruitgang in te zitten en daarom was het boek soms wat onaangenaam om te lezen. Maar dat het mij heeft weten te boeien is op zich al heel wat. Ik vind dat met het de schrijfster is gelukt om een goed verhaal neer te zetten binnen een vrij beperkt aantal bladzijden ( 188p).

Geef in het kort je oordeel over het uitvoeren van de verdiepingsopdracht.
Op zich was dit een vrij interessante verdiepingsopdracht, omdat dit de eerste keer is dat ik zoiets dergelijks heb moeten doen. Een brief schrijven naar de hoofdfiguren is vrij apart, maar het zorgt er wel voor dat je een iets andere kijk op het verhaal krijgt, dan dat je bij een normale verdiepingsopdracht krijgt.
Wel moet ik zeggen dat het enigszins vreemd was om vragen te stellen over bepaalde handelingen van personages. Omdat je geen antwoord terug zal krijgen, zul je zelf moeten raden was het antwoord zal zijn. Dat is wel een beetje vreemd.
Maar over het algemeen een vrij interessante verdiepingsopdracht.

Beschrijf wat je moeilijk, verwarrend of onduidelijk vond aan de verdieping.

Uitgaande dat er met ‘de verdieping’ de verdiepingsopdracht bedoelt wordt, Denk ik dat ik dat bij het kopje hierboven al besproken heb. Het was dus enigszins vreemd om vragen te stellen, maar voor de rest was er in mijn ogen weinig moeilijks aan.

1 opmerking:

Anoniem zei

I am regular visitor, how are you everybody? This piece
of writing posted at this site is really pleasant.


My web site; book of ra online spielen kostenlos ohne anmeldung ohne download