Welcome

Welcome to our English literature blog. Thomas and Toby hope you enjoy your stay here and they'll be looking forward to hear your opinion on the various literature works discussed here at this blog. Feel free to look around and leave a comment.

Oh yeah,
We will be updating soon.


T&T


donderdag 11 oktober 2007

Boekverslag Harrry Potter and The Halfblood Prince

Boekverslag Engels
Toby Sarkol 5va

1. Beschrijvingsopdracht.

A. Complete titelbeschrijving.
J.K. Rowling, Harry Potter and the Half-Blood Prince, Bloomsbury, Londen 2005, 1ste druk.

B. Korte motivatie van mijn boekkeuze.
Ik heb voor dit boek gekozen omdat ik het al thuis had liggen en omdat ik het gewoon een goed boek vind. Ik lees niet al te veel boeken, maar de Harry Potter boeken zijn voor mij speciaal. Dit deel heb ik dan ook gekocht op de dag dat het uitkwam in Nederland. De boeken uit de Harry Potter serie zijn naar mijn mening allen van hoge kwaliteit en geweldig om te lezen. En aangezien dit het enige boek uit de reeks was die ik in het Engels heb, was de keuze vrij eenvoudig.

C. Geef een korte weergave van de inhoud.
Het boek gaat over tovenaarsleerling Harry Potter die voor zijn zesde jaar naar Hogwarts zal gaan, een school voor tovenaars. Dit jaar is het erg onrustig in de tovenaarswereld, maar gek genoeg ook in de mensenwereld. De tovenaarswereld staat op z’n kop omdat de headmaster van Hogwarts, Dumbledore a.k.a. Perkamentus, heeft aangekondigd dat He who must not be named a.k.a. Voldemort, is teruggekeerd. En ook de mensenwereld heeft hier last van. De nieuwe Prime Minister van Engeland krijgt bezoek van de ex Prime Minister of Magic, en krijgt zelfs info over de aankomende oorlog met Voldemort.
Harry wordt ondertussen opgehaald door Dumbledore himself. Voorat ze naar Hogwarts gaan halen ze eerst nog even de nieuwe professor voor Toverdranken op. Deze komt in de plaats van prof Snape die Defence against the dark arts zal gaan geven. Tijdens de toverlessen gebeurt er van alles. Het belangrijkste is dat Harry bij de eerste les toverdranken, een lesboek krijgt van school. Zijn eigen boek was niet meer te krijgen en dus kreeg hij een boek van de professor. Het boek bevat echter allemaal inscripties en aanwijzingen bij de opdrachten. Ook staan er verschillende toverspreuken in die Harry gedurende het hele jaar uitprobeert. Het was het boek geweest van de Half-blood Prince.
Harry krijgt dit schooljaar ook nog privé-lessen van Dumbledore. Hij en Dumbledore zullen samen via de Pensieve ( soort pot waarin je herinneringen herbeleeft kunnen worden) de herinneringen van Dumbledore afgaan om te kijken waarom Voldemort slecht is geworden en hoe hij moet worden gestopt. Aan het einde van het jaar komen ze erachter hoe Voldemort verslagen kan worden. Hiervoor moeten ze de Horcruxes vinden, die een deel van Voldemorts ziel bevatten. Als Harry samen met Dumbledore op pat gaat om er eentje te vinden, blijkt het dat Voldemort zijn Horcruxes goed beveiligt heeft met allemaal spreuken en hocuspocus. Dumbledore gaat bijna dood en is erg verzwakt terwijl ze hun eerste horcrux vinden. Harry zorgt ervoor dat Dumbledore weer terug komt op Hogwarts, maar eenmaal daar wordt Dumbledore vermoord door prof Snape, die in het geheim voor de heer Voldemort werkte. Terwijl Snape en zijn mannen proberen te ontsnappen komt Harry erachter dat Snape de Halfblood Prince is en dat het toverboek dus van hem was.
Dumbledore wordt een paar dagen later begraven terwijl de halve tovenaarswereld toekijkt. Harry is van plan om zijn quest voor de Horcruxes voort te zetten en zo ging er weer een jaar voorbij.



2. Verdiepingsopdracht.

A. Welke verwachtingen had je voor je het boek ging lezen?
Omdat ik het boek al eens gelezen heb had ik eigenlijk geen verwachtingen meer. Ik had alleen verwacht dat het net zo meeslepend zou zijn als de eerste keer dat ik het boek las.
Toen ik het boek voor de eerste keer las had ik wel een paar verwachtingen. Aangezien de serie zijn einde nadert had ik verwacht dat er iemand dood zou gaan. Het maakte niet zo zeer uit wie, maar ook op het nieuws was er veel commotie over wie er dood zou gaan. Verder had ik verwacht dat het boek langer zou zijn dan het vorige deel, en dan heb ik het over het aantal bladzijden.

B. welke verwachtingen zijn uitgekomen en welke niet?
De verwachting dat er iemand dood zou gaan is uitgekomen. Uiteindelijk is Perkamentus, of Dumbledore, dood gegaan, iets wat totaal onverwacht was. Verder was dit boek niet langer dan het vorige deel (607 bladzijden), hoewel ik hier niet echt zeker over ben aangezien dit het enige deel is dat ik in het Engels heb en de Nederlandse en Engelse versies verschillen in het aantal bladzijden.
Mijn verwachting dat het meeslepend zou zijn is wel uitgekomen, omdat ik het boek gewoon niet los kon laten. Net als de eerste keer hem ik het boek uitgelezen in 2 dagen, wat voor mijn doen vrij snel is.

C. Waar speelt het verhaal en wat is de functie van de ruimte?
Zoals gewoonlijk speelt ook dit deel van de Harry Potter serie zich af in veel verschillende ruimtes. Heel veel verschillende ruimtes. De meeste ruimtes worden gebruikt om de sfeer op te roepen. Bijvoorbeeld als Harry en Dumbledore achter de eerste Horcrux aangaan. De plaats waar het ding zich bevind is erg duister en kil, wat ook zo hoort voor een ruimte van de tegenstander. Verder is er sprake van concretisering, vooral als Harry zich bevindt in een van de leslokalen van Hogwarts. Alles wordt uitgebreid beschreven zodat je als lezer je kan voorstellen hoe het eruit ziet.

D.Geef aan wat volgens jou de thematiek is van het verhaal.
Veel van de Harry Potter boeken gaan over moed en liefde en vriendschap en zo. Daat komt in dit deel ook allemaal aan de orde d.m.v. de bloeiende liefde tussen Harry en Ginny, maar ook door de nog altijd sterker wordende vriendschap met Ron en Hermione. Ook het moed gedeelte komt aan de orde doordat Harry voor het zoveelste jaar te maken krijgt met situatie waarin hij sterk moet zijn. aan het einde van het verhaal komt dit vooral aan de orde, en het begint bij de jacht op de Horcrux. Harry moet zichzelf zoals gewoonlijks weer eens verdedigen tegen allerlei vijanden en eenmaal terug op Hogwarts moet hij ook standhouden tegen de Death eaters ( dooddoeners in de Nederlandse versie).
Maar ik denk dat dit boek vooral gaat over het opgroeien van Harry. In dit boek wordt hij volwassen zeg maar. Dit is vooral te merken doordat het begin van het boek heel anders is dan het einde. In het begin is lijkt Harry nog vrij onervaren ook tijdens zijn verblijf op Hogwarts houdt hij zich bezig met wat kinderlijke dingen. Maar tegen het einde aan realiseert hij zich wat hem te wachten staat en wat hij moet gaan doen. Met dit besef komt een soort volwassenheid over hem heen die in eerdere boeken nog niet aan de orde is geweest, naar mijn mening dan.

E. geef aan wat de belangrijkste motieven zijn en hoe ze samenhangen met de thematiek.
Er zijn verschillende motieven te vinden in het verhaal. Zo is het steeds volwassener worden van de hoofdpersoon iets dat de hele tijd terugkomt. Het hele verhaal door groeit de hoofdpersoon en vooral op het einde is dit goed te lezen. Verder is moed iets dat erg belangrijk is in de Harry Potter serie. Ook in dit verhaal word de moed van de hoofdpersoon meerdere malen getest. Liefde is ook iets wat veelal terugkomt.
Verder heb je ook nog een liedmotief, wat in dit verhaal denk ik het boek is van de Half blood Prince. Het is een onderdeel dat steeds meer terugkomt, een onderdeel dat vele mysteries met zich meebrengt. De hoofdpersoon leert er zo nu en dan heel erg veel van.

3. Evaluatie.

A.Beargumenteerd eindoordeel.
Dit zesde deel van de Harry Potter reeks is het meest volwassen boek uit de serie tot nu toe. Het boek beschrijft meer angstaanjagende momenten dan de vorige boeken bij elkaar, en ook de hoofdrolspeler maakt een emotionele groei mee.
Het boek is naar mijn mening het meest meeslepende boek uit de serie. Het is echt een boek waar je gewoon in vast blijft zitten, of waar je gewoon de volgende bladzijde móét lezen. Het lezen zelf ging vrij gemakkelijk, afgezien van een paar uitdrukkingen of gezegdes die gebruikt werden.
Maar dit boek voelde ook incompleet. Het lijkt net een boek dat gewoon te weinig bladzijden bevat. De schrijfster zelf zegt dan ook dat dit boek eigenlijk één moet zijn met het zevende en laatste deel van de Harry Potter serie. Twee delen van één geheel dus.
Dus al met al een geweldig boek, alleen was het te kort.

B. Geef in het kort je oordeel over het uitvoeren van de verdiepingsopdracht. Vond je het een lastige, moeilijke klus of viel dat wel mee?
Ik vond het uitvoeren van de verdiepingsopdracht wel leuk, omdat je leert om op een andere manier naar een boek te kijken. In dit geval kwam ik meer dingen te weten over een boek dat ik geweldig vind. Dingen die me nog nooit zijn opgevallen worden op deze manier ook ontdekt.
Het maken van deze opdrachten zelf viel eigenlijk wel mee. Het was niet echt moeilijk of lastig, hoewel het beschrijven van de verhaallaag nooit echt een van mijn sterkste punten is geweest.

C.Beschrijf wat je moeilijk, verwarrend of onduidelijk vond aan de verdieping.
Ik vond vrijwel niets onduidelijk omdat ik alles al een keer had behandeld.

D. Recensie.
Het moet gezegd worden. Als je de Harry Potter serie niet hebt gevolgd dan is dit boek niks voor jou. De personages die erin voorkomen en de termen die ze gebruiken zullen niet te volgen zijn voor mensen die nog nooit een Harry Potter boek hebben gelezen. Nee voor jullie blijft er maar een ding over en dat is beginnen bij het begin, Harry Potter en de steen der wijzen, of te wel Harry Potter and the Philosophers stone.
Voor de mensen die wel bekent zijn met de serie. Dit is gewoon het beste boek uit de hele reeks tot nu toe. Mijn persoonlijke favoriet. Het boek is wellicht aan de korte kant als je kijkt naar de bladzijden, maar de informatie die je te lezen krijgt is gewoon haast teveel om op te noemen. Er gebeuren dit jaar de meest vreemde en vreselijke dingen op de school voor de toverkunst. De spanning is bijna elke dag te voelen en dat komt mede door hij die niet genoemd mag worden. Voldemort zelf komt dit keer niet eens voor in het boek, behalve dan in de geschiedenis van Perkamentus. Maar dat neemt niets weg van het feit dat de dreiging er nog steeds is. Het komt weliswaar uit een onverwachte hoek, maar dat maakt het boek ook zo goed.

Geen opmerkingen: